In het Birgittijnse charisma kunnen we deze vier hoofdaspecten onderscheiden:
1. Het primaat van God - het geloof van de Heilige Brigida is gericht op de Drieëne God, alles is gericht op de Drie-eenheid als het allerhoogste en ultieme Goed;
2. Christocentrisme van het Kruis - Birgitta heeft een diep,
mystiek verstaan van de mysteries van Christus, van de Mensheid van het Woord,
van het Lijden en Dood van de Heer;
3. Extraverte ecclesiologie- actieve liefde voor de Kerk en in het bijzonder voor het Magisterium van Petrus;
4. Mariale spiritualiteit - "de cantus firmus van de geschriften van Birgitta", de centrale plaats van Maria in het christendom heeft ook een prominente plaats in de gehele missie van de Zweedse heilige;
Het charisma van de Heilige is gericht op de Menswording van
het Woord, waarin het geschenk van Gods liefde aan de mensheid geopenbaard
wordt, vooral in het drama van Golgotha. Om deze reden drukt het motto 'Amor
meus Crucifixus est' het beste de intensiteit en de diepe zin uit van het
charisma van de Heilige Birgitta, dat voortgezet wordt in het werk van de
heilige Moeder Elisabeth Hesselblad. Een bijzonder teken van toewijding en
deelname aan het Lijden van Christus, maar ook een oproep tot herstel van de
gewonde eenheid van de kerk, is de witte kroon met de tekenen van de vijf
wonden van de Heer, die de zusters op de sluier dragen. Door dit teken van hun
toewijding getuigen de zusters van Christus en vervullen ze de opdracht van
elke christen om het Evangelie te prediken en te evangeliseren met het eigen
leven. Zodoende voegt de heilige Birgitta, wanneer ze de sacramenten opsomt,
een achtste sacrament toe: de prediking van het Woord van God. Op die manier
onderstreept ze de absolute noodzaak van de evangelisatie, die voor haar zelfs
de waarde van een Sacrament aanneemt.